-->

رنگارنگ
homayoun makoui


Saturday, June 29, 2002

... اگر به يک برنامه کامپيوتری احتياج داريد که بتواند ضميمه نامه های الکترونيکی شما را، قفل کند و محرمانه به مقصد برساند، بطوريکه تنها توسط دريافت کننده قابل باز کردن و خواندن باشد، به اين سايت مراجعه کنيد. اين برنامه Iron Key نام دارد و توليد کمپانی INV Softworks است. ... مجانی است و حتی به ثبت نام هم احتياج ندارد. آنرا ميتوانيد بسادگی روی کامپيوتر خود نصب کنيد. ايکون مدارک مورد نظر خود را بروی نشانه اين برنامه، که روی صفحه قرار ميگيرد، بکشيد تا درجا يک کپی از آن بصورت رمزی ساخته شود، بعد آن را ضميمه نامه تان کنيد. دريافت کننده به هيچ برنامه خاصی برای باز کردن نامه شما احتياج ندارد. فقط بايد يک کلمه رمز يا پاسورد انتخاب کنيد و در اختيار دريافت کننده قرار دهيد تا بتواند ضميمه نامه شما را باز کند و بخواند.
::click here to download Iron Key::




Friday, June 28, 2002

... در اين سايت، روی عکس های حيوانات یکی دوبار کليک کنيد تا به اندازه اصلی در بيايد، صفحات را چاپ کنيد و در کنار هم قرار دهيد و يک کتاب رنگ آميزی برای بچه ها درست کنيد. سايت مجله معروف National Geographic یکی از اولين سايت های multimedium بود که با آن آشنا شدم. پر است از مطالب و عکس های جالب، ديدنی و آموزنده.




Thursday, June 27, 2002

فيگو با داور زير باران صحبت ميکند. بازی پرتقال و لهستان





اگر مقايسه کنيد شباهت زيادی بين اين دو، و طوطی های سخن گو در تصوير دست راست بالای صفحه است، چه از نظر رنگ، و چه از لحاظ حالت.


ديروز بالاترين دادگاه تجديد نظرغرب آمريکا که ايالاتی بزرگ نظير کاليفرنيا را پوشش ميدهد، شکايت يک شهروند آمريکايی را عليه کتگره آمريکا پذيرفت و صريحا اعلام کرد که عبارت "در سايه خدا" under God که در سال 1954 به متن "اعلام وفاداری" به آمريکا pledge of allegiance اضافه شده است، مغاير با قانون اساسی است و بايد حذف شود. اين شهروند آمريکايی به دادگاه شکايت کرده بود که چون او به خدا اعتقاد ندارد از اينکه دختر 8 ساله اش مجبور است در مدرسه دولتی، هنگام مراسم "اعلام وفاداری"، عبارت "در سايه خدا" را بشنود، ناراحت است، و اين، با اصل آزادی مذهب و جدايی دولت از مذهب مخالف است. سه قاضی اين دادگاه سانفرانسيسکو با اکثريت آرا رای دادند که حق با اوست و اصطلاح "زير سايه خدا" که در متن "اعلام وفاداری" نوشته شده، و سه چهار نسل آمريکايی با آن بزرگ شده اند، مغاير با قانون اساسی آمريکاست. اگر چه مطابق قانون شرکت در چنين مراسمی اجباری نيست وافراد در اين مورد کاملا آزاد هستند، اما اين شهروند آمريکايی ميگويد اين کافی نيست، چون دوست ندارد که چنين مسئله ای باعث جدا شدن دخترش از ديگر همکلاسی هايش گردد. او در عين حال ميگويد، اين شکايت به دختر 8 ساله اش ربطی ندارد، و اين حق قانونی خود او بعنوان يک پدر است که آنطور که ميخواهد فرزندش را تربيت کند.
وقتی که اين خبر اعلام شد، همه دستگاههای ارتباط جمعی آمريکا بسرعت موضوع را پوشش دادند، و اين موضوع به يک بحث عمومی در آمريکا تبديل شد. از جمله شنيدم که بعضی از سياستمداران اين رای را احمقانه خواندند. ولی از نظر من اين رای، جدا از معانی حقوقی يا عرفی آن بسيار شجاعانه است. اگر چه ديوان عالی ممکن است بزودی تفسير خود را بگويد، و مخالفت خود را با حذف عبارت "در سايه خدا" ابراز کند، اما بسيار جذاب است که ببينم قضاتی پيدا ميشوند که حاضرند به خاطر شکايت تنها يک شهروند، وقتی که فکر ميکنند حق با اوست، با صراحت وصداقت رای خود را اعلام کنند. حتی اگر اين امر از نظر اجتماعی و سياسی تا اين حد حساس باشد.
اين دادگاه بعد از ديوان عالی کشور، بالاترين مرجع تجديد نظر در غرب است. سه قاضی اين دادگاه، به پيشنهاد سه رئيس جمهور مختلف آمريکا در دوره های مختلف، با رای مجلس بخدمت گماشته شده اند.
:: ترجمه متن pledge of allegiance: "من وفاداری خود را به پرچم آمريکا که نماينده اين جمهوری است اعلام ميکنم، يک کشور زير سايه خدا، تفکيک ناپذير، با آزادی و عدالت برای همه". عبارت زير سايه خدا توسط کنگره آمريکا در سالهای ملتهب دوره جنگ سرد به اين متن اضافه شده است.




Tuesday, June 25, 2002

داوالا اوميت بازيکن تيم ترکيه، بعد از معين شدن اولين فيناليست جام جهانی فوتبال- يعنی آلمان، ميگويد بازی مهم ما امشب نيست، "ما ميخواهيم در فينال به مقابله با آلمان برويم و انتقام برخورد نژاد پرستانه آنها را نسبت به هموطنانمان ترکمان که در آن کشور زندگی ميکنند، از آنها بگيريم". داوالا اوميت که خيلی بی پرده صحبت ميکند، ادامه ميدهد که "ميخواهيم به نژادپرست ها که در طول همه اين سال ها، براداران ما را رنج داده اند، درس خوبی بدهيم". اوميت که لحن شديدی را نسبت به آلمانی ها بکار ميبرد، خودش در آلمان بدنيا آمده است. او ميگويد "ما ميخواهيم به آلمان نشان دهيم که يک کشور دسته دو نيستيم، ما کشور بزرگی هستيم و اين را نشان خواهيم داد". او ميگويد "ما بخاطر گلهايی که برزيل به کوستا ريکا زد به اينجا نرسيده ايم، ما به نيم نهايی رسيديم چون يک تيم بسيار عالی هستيم، نه يک تيم دهاتی مثل کوستا ريکا". مصاحبه با فرستاده رپوبليک، 25 ژوئن
با توجه به اينکه ترکيه امشب بايد اول با برزيل بازی کند تا به فينال برسد، حتما مربی تيم ترکيه به بازيکنانش تذکر ميدهد که بهتر است اول به بازی امشب فکر کنند و روی آن تمرکز بگذارند، معمولا اين چيزی است که همه مربيان به آن اعتقاد دارند. ... راستش را بخواهيد من کمی نسبت به برخوردهای شعاری برای حق طلبی ها و انتقام گرفتن ها حساسيت دارم. در واقع حساسيت ندارم بلکه اعتماد ندارم. در وضع مشکل ترک های مقيم آلمان، حتی کسانی که متولد آنجا هستند، شکی نيست. همانطور که وضع کردهای مقيم ترکيه که حتی حق ندارند به زبان مادری اشان صحبت کنند. همانطور ارامنه که اسناد زيادی راجع به نژاد پرستی ترک ها و قتل عام ارمنی ها ارائه کرده اند. نژادپرستی همه جا رايج است. يعنی زياد سخت نيست که روحيات برتری طلبی توسعه پيدا کند. ... البته اينها هيچکدام به بازيکن ترک ربطی ندارد. منظورم شعار و ابراز احساسات بی مورد و زيادی است. بخصوص اينکه دو سه خط پائين تر خود او برای تعريف از ترکيه، تيم کوستاريکا را تيم روستايی مينامد. خوب منظور اينکه برتری طلبی و افاده های ملی و نژادی از هر طرف باشد، ناخوشايند است. و اين را هم اضافه کنم که داوالا اوميت را نه ميشناسم، نه در باره اش قضاوت ميکنم، حتما او کمی احساساتی شده و دل خونی هم دارد. مثل خيلی های ديگر. ... و در ضمن من هم، مثل او دوست دارم که ترکيه را در فينال اين بازيها ببينم، چون فکر ميکنم ترکها زحمت کش و سخت کوش هستند و تيم فوتبال خوبی دارند.


طرح اين قايق که مشابه آن در دريای شمال زياد است، از قرن نهم باقی مانده است.


محققين در مطالعه تاريخچه طراحی کشتی متوجه شده اند که اين طرح ها بندرت تغيير ميکنند. و اين تغييرات هم بسيار مختصر و هر چند صد سال يکبار صورت ميگيرد. بخصوص در مورد قايق های کوچک که برای کارهای ويژه مثلا ماهی گيری و يا حمل و نقل تعداد محدودی مسافر بين فاصله های کوتاه ساخته شده است. بعنوان مثال طرح قايقی که به faering معروف است، و توسط وايکينگ ها در قرن نهم ساخته شده، هنوز کم و بيش بهمان صورت مورد استفاده است. تصوير بالا قايقی است بنام Yorkshire Coble که اساسا از روی همان طرح قرن نهم ساخته شده است و مشابه آن در آبهای شمال شرقی انگلستان زياد ديده ميشود.




Monday, June 24, 2002

تا آنجا که به سوژه های علمی-تخيلی مربوط ميشود، ميگويند نمايش فيلم Blade Runner نقطه چرخشی در تاريخ سينما بوده. بعد از آن سينمای Sci-Fi ديگر بصورت سابق نيست و شکل جديدی می يابد. در ضمن، همانجاست که تهيه کنندگان و کارگردانان سينمايی، با توانايی های سرشار داستان گويی و تخيل پردازی های آينده نگر Philip K. Dick آشنا شدند؛ فيلم Blade Runner بر اساس فانتزی های او تهيه شده بود. وی همان سال در سن 54 سالگی در سانتا آنا در کاليفرنيا در گذشت.
اينروزها، در بيستمين سالگرد نمايش آن فيلم و مرگ نويسنده اش، فيلمی بنام Minority Report بر اساس اثری ديگر از همين نويسنده، در شهرهای آمريکا بروی اکران رفته است. اين فيلم توسط اسپيلبرگ ساخته شده و صحبت های زيادی در مورد آن است. فکر ميکنم جايی نوشته بود، استيل کار او در اينجا متفاوت است. تاکنون اين قبيل فيلم های اسپیلبرگ، مانندE.T. اکثرا احساسات برانگيز و درگيرکننده بوده است. از قرار فيلم جديد او از اين نظر متفاوت است.
بنظرم اين تاثير ساختن [يا تکميل کردن] ايده سينمايی استانلی کوبريک، .A.I باشد که سال پيش نمايش داده شد. زيرا کوبريک استاد ايجاد شرايطی سرد و بی احساس، و همچنين بيرون نگه داشتن تماشاچی از جريان احساسی فيلم است. پیامد اين سبک ايجاد فاصله ايست که در ابعاد آن، بيننده بطور عمده از نظر فکری در گير فيلم شود. ... نقطه ديدی متفکرانه، بدون ايجاد ارتباط عاطفی. از طرف ديگر اسپيلبرگ تا قبل از ساختن .A.I هميشه ارتباطی عاطفی را بين کاراکتر ها و تماشاگر در مرکز فيلم توسعه ميدهد. اما او برای حفظ اصالت و وفاداری به سبک کوبريک، از استيل او در ساختن .A.I پيروی کرد. حالا حدس ميزنم ماينوريتی ريپورت تاثير تجربه اسپلبرک در کار مشترک با کوبريک باشد، و چه داستانی مناسب تر از کتاب Philip Dick برای اين تجربه جديد و مستقل.
... زمان فيلم 2079 است و مکان آن سرزمينی بی آسمان. با گنبدی شفاف که زمين را احاطه کرده تا از حملات دشمن در امان باشد. و کاراکتر آن مردی که پس از بازگشت از تعطيلات مورد شک قرار ميگيرد، که او خودش نيست و کس ديگری در غالب اوست که قصد خرابکاری دارد.
وبلاگ از سينما و ... در باره اين فيلم و ديگر کارهای جديد اسپيلبرگ گزارشی دارد. در اين سايت همچنين مطلب مفصلی راجع به استانلی کوبريک نوشته شده که بسيار جالب و آموزنده است.


Feranak [فرانک] مادر فريدون است که با مخفی کردن او در باغی، وی را از خطر کشته شدن نجات ميدهد. گاوی اعجازآميز بنام پروماجه Perumajeh ،فريدون را شير ميدهد و زنده نگه ميدارد. اهورانی الهه باران و آب است. Daena الهه ايست که در روز چهارم به ملاقات روح مرده ها ميايد و آنان را به بهشت يا دوزخ هدايت ميکند. اين الهه سگی دارد که روح اموات را بو ميکشد و به او خوب و بد را ميگويد. جمشيد هم 700 سال پادشاهی کرد، و ارواح خبيث را در خدمت و بندگی داشت...و Al-Uzza يا El-'Ozza يا Han-Uzzai نيز الهه ای عربی مربوط به پيش از اسلام است که جوان ترين دختر Allah بحساب ميايد. او بشکل سنگی سياه مورد احترام و پرستش بوده است.
اينها بعضی از شخصيت های افسانه ای و اسطوره ای ايران باستان و خاورميانه اند. اگر به ميتولوژی علاقه مند هستيد، در اينجا ميتوانيد با شخصيت های اسطوره ای خاورميانه [ايرانی، عربی، بابلی، آسوری ...] آشنا شويد. ... اين هم ليست کاراکترهای افسانه ای همه جهان که از نظر تاريخی و منطقه ای دسته بندی شده اند. ... . بالاخره تصاوير اساطير فرهنگ های مختلف. در اين سايت همچنين داستانها و فولکلورها، و اطلاعات زيادی در اين زمينه جمع آوری شده است.
تصوير: باکووس، خدای شراب




Sunday, June 23, 2002

اينروزها پنجمين ميتينگ ساليانه هکرهای ايتاليايی hackmeeting 2002 در شهر بولونيا جريان دارد.
... راه ما در هکر بودن شامل همه فعاليت های روزمره مان ميشود، حتی وقتی که جلو کامپيوتر ننشسته ايم. مبارزه با اطلاعات نادرست وگمراه کننده ای که از طرف دستگاه اشاعه داده ميشود، همگانی کردن استفاده از تکنولوژی های گران قيمتی که در دسترس همگان قرار ندارد...، زمينه های کار ما است. ... اين ميتينگ چون سالهای گذشته، چه از نظر مالی و چه از نظر اداری کاملا مستقل است، نه پشتيبان مالی در کار، و نه برچسبی بهمراه است. اين تشکيلات توسط يک گروه مجازی از طريق ليست ايميل hackmeeting@kyuzz.org اداره ميشود.
تمرکز فعاليت های اين گردهمايی، ايجاد يک فضای بهم مرتبط است، تا هرکس قادر باشد کامپيوتر خود را به آن وصل کند و با ديگران ارتباط برقرار کند و آزادانه چيز رد بدل کند. اين فضای مرتبط عمومی نيست، در حقيقت از طريق اينترنت قابل دسترسی نيست و سيستم اجازه وصل به اينترنت را هم نميدهد. از اين طريق تنها رد و بدل کردن داخلی دانستنيها، و استفاده مجانی از تکنولوژی و برنامه های کامپيوتری غيرانتفاعی مانند Linux OS که با اين طرز فکر بوجود آمده ، تسهيل ميشود.
در اين گردهمايی سه روزه مسائل متعددی، از جمله حقوق ديجيتالی مردم مطالعه ميشود. اينهم اطلاعيه ميتينگ سال 2002 هکرها.
تصوير: لوگو گرد هم آيی hackmeeting

:: هکرها [hackers] و کراکر ها [crackers]، برخلاف تصور عمومی، دو گروه کاملا متفاوت اند. تمرکز دسته دوم متوجه سرقت کارت های اعتباری، دستيابی به اطلاعات محرمانه اقتصادی و نظامی، و گاهی شوخی هايی از قبيل خريدن مجلات پورنو با کارت اعتباری بيل گيت است. اما هکرها تحت شعار همگانی و مجانی شدن برنامه های کامپيوتری که از همان بدو توسعه اين تکنولوژی، توسط بعضی از محققين MIT مطرح شد عمل ميکنند.
... مردم آزاری کامپيوتری که در بين ما رواج يافته، شامل عملکرد هيچ کدام از اين دو گروه نميشود. مردم آزاری، هميشه مردم آزاری است.




Friday, June 21, 2002

امروز از جمله اخبار مهم در آمريکا اين بود که تصميم سال 1989 ديوان عالی در مورد اعدام افرادی که از نظر ذهنی عقب افتاده محسوب ميشوند از طرف همان ديوان، مخالف قانون اساسی اين کشور ارزيابی شد. يعنی بعد از اين کسانی که محکوم به اعدام هستند، اگر ثابت شود که عقب افتاده اند، مجازاتشان به حبس ابد تقليل می يابد. البته در بيشتر کشورهای پيشرفته صنعتی، بر خلاف آمريکا، حکم اعدام بطور کلی وجود ندارد.
... در آمريکا بحث مجارات اعدام دور و بر اکثر رقابت های سياسی جريان پيدا ميکند. گاهی بطور مستقيم و گاهی هم زير موضوع گسترده تر امنيت عمومی. مطابق نظر سنجی ها مردم آمريکا تقريبا بطور مساوی بر سر ملغی کردن مجازات اعدام تفاوت نظر دارند. البته تصميم گيری امروز نشان ميدهد که فکر عمومی مردم بطرف مخالفت کامل با مجازات اعدام متمايل ميشود. حداقل يکی از دلايل رای ديوان عالی در سال 89 که امروز تغيير کرد، اين بود که افکار عمومی آمريکا مخالفت خود را با چنين قانونی بطور روشن ابراز نکرده اند. پس تغيير امروز قانون ميتواند بازتاب تغيير جو عمومی در اين باره باشد.
مهم ترين بحثی که هواداران مجازات اعدام در تائيد آن ميکنند، عبارت است از اجرای عدالت، درس عبرت برای جلوگيری از جناياتی بيشتر و همچنين ايجاد امنيت برای مردم از طريق از بين بردن جنايتکاران. اما در واقع هيچ جا ثابت نشده که اعدام افراد باعث کاهش جنايت شده است. حداقل آمار ارتکاب جرم در کشورهای مختلف که قوانين متفاوتی در اين مورد دارند اين را نشان نميدهد.به اين معنی که در کشورهايی که اعدام در قانون پيش بينی نشده، نه تنها جنايت بيشتر نيست، بلکه در بسياری موارد کمتر است. اما فکر ميکنم اعتقادات در مورد اجرای عدالت که ريشه مذهبی و سنتی دارد و در فرهنگ جوامع مختلف رايج است، انگيزه اصلی در ضمير مردم برای هواداری از قانون مجازات اعدام است.
کشتن افراد جامعه بدست دولت، و تحت عنوان مجازات، اگر چه بخاطر رايج بودنش، ممکن است عادی بنظر برسد، اما جزو غيرانسانی ترين عملکردهای يک جامعه است. بخصوص اينکه بارها بعد از اجرای حکم اعدام، تازه بيگناهی محکوم ثابت شده، که تعدادش هم بيشمار است، و در نتيجه خود دولت، در واقع امر، مرتکب جنايت شده است. به اين دليل حتی افراد مذهبی روشن بين هم مخالف کشتن افراد بدست دولت هستند. آنها نيز معتقدند که نارسايی های موجود در سيستم های قضايی، هيچگاه نميتوانند بطور نهايی و بدون ترديد اجرای حکم اعدام را توجيه کنند.
در آمريکا بطور متوسط ده دوازده سال طول ميکشد تا بعد از قطعی شدن مجازات اعدام، حکم اجرا شود. در اين بين وکلای مدافع بارها از مراجع قضايی تقاضای تجديد نظر ميکنند. با اين حال تعداد کسانی که بيگناه اعدام شده اند کم نيست. چرا که حتی يک اشتباه، در اين مورد بسيار زياد است. بهمين دليل تعدادی از ايالات آمريکا، از سال پيش، مجازات اعدام را تا بررسی دقيق فوانين و احکام صادره متوقف کرده اند. ... گزارشی در باره اين خبر.




Thursday, June 20, 2002

... برنامه فعاليت های عادی روزانه هرکسی را که ميخواهيد برای يکی دو روزی زير نظر بگيريد، بسادگی متوجه دليل رفتار مردم ميشويد [هر رفتاری ميخواهد باشد، فرق نميکند]؛ همه در حال جستجويی پايان ناپذير در پی خوشبختی هستند.
ديشب بعد از مدتی رفتيم سينما و فيلم "thirteen conversations about one thing" را ديديم. جمله بالا رو هم منقدی در ابتدای مطلبی راجع به همين فيلم نوشته است.
13 زن و مرد معمولی نيويورکی در 5 داستان جداگانه بر حسب تصادف در کنار هم قرار گرفته اند. اينها مردمانی هستند که در کوچه و خيابان هر روز از کنار هم عبور ميکنند؛ يا با هم همکارند؛ يا رهگذرانی غريبه. در نگاه اول بنظر ميرسد که مشکلی در کار نيست، اما در واقع امر تک تک آنها بر سر دو راهی زندگی قرار گرفته اند، و در حال جستجو دنبال چيزی هستند که از شخص آنها بزرگ تر باشد، و مفهومی که خوشبختی معنی دهد. ... و اينکه چگونه، خواسته يا ناخواسته، بروی سرنوشت هم تاثير ميگذارند.
... راستی برخورد کوتاه و گذرای شما با ديگران، وقتی که در کوچه و بازار از کنارشان عبور ميکنيد، چه نقشی در سرنوشت آينده آنها بازی خواهد کرد؟ اين سئوال اصلی فيلم "سيزده گفتگو در باره يک چيز" است که در پرتو آن مفاهيمی چون تقدير، شانس، خوشبختی، و سرنوشت، اگرچه نه چندان عميق، طرح و بررسی ميشود.
در ضمن متوجه شدم که کمپانی تهيه کننده اين فيلم Stonelock است. اين کمپانی توسط يک ايرانی-آسوری بنام [Beni Atoori] و خواهرش سابرينا بوجود آمده است. همکار آمريکايی Beni در تهيه اين فيلم Gina Resnick است.




Wednesday, June 19, 2002

Pissarro, Camille | Red Roofs | 1877 | Oil on canvas | 54.5 x 65.6 cm | Musee d'Orsay, Paris




Pissarro در جنبش هنری امپرسيونيسم نقش کليدی داشت. او تنها نقاشی است که در همه 8 نمايشگاه امپرسيونيستی شرکت کرد. او از معتقدان جدی آزادی انديشه و بيان بود.
تصوير: "بام های سرخ" نقاشی کاميل پيسارو.




Tuesday, June 18, 2002

چند روز پيش یکدفعه بفکرم رسيد که نکنه Michel de Montaigne فيلسوف قرن 16 فرانسه که Essays مجموعه نوشته های اوست، اولين وبلاگ نويس تاريخ باشه و ما غافل ايم. ... اول يک مطلب راجع به طرز نوشتن او پيدا کردم. بعد چند صفحه از رساله های او را ورق زدم، و اتفاقی به نوشته او "در باره آدمخوران" برخوردم. ... از قرار در آن سالها قضيه قبيله ای در سرزمين برزيل که مردمان بومی آن، بخاطر اعتقادات و مراسم جنگی، پس از شکست دشمن جسد مرده او را ميخوردند، موضوع داغی در اروپا بوده است. ... کسان ديگری هم در اين مورد نوشته اند. که دليل اين اهميت ربط پيدا ميکنه به دوره رنسانس و اکتشاف سرزمين های تازه و يافتن انسانهايی ناشناخته، با جوامع، ارزش ها، و فرهنگی متفاوت. ... ازقرار سه جوان از بوميان قبيله را به فرانسه می آورند. و مظاهر فرهنگی قرن شانزدهم اروپا را به آنها نشان ميدهند. اين بوميان حتی با شاه فقيد [فيليپ نهم] هم ملاقات و گفتگو ميکنند. Montaigne ميگويد، "درمقابل اين سئوال که چه چيز توجه تان را بيش از همه جلب کرد، آنان ميگويند دو چيز: يکی اينکه چرا بايد اين همه مرد جنگی از يک بچه اطاعت کنند [شاه]، و از بين خود کسی را بعنوان سرکرده انتخاب نميکنند. دوم اينکه برای آن دو غريب بود که دراين فرهنگ دارا و ندار، ... و غنی و فقير، چرا زيردستانی که از اين بيعدالتی رنج ميبرند، گلوی ثروتمندان را نميگيرند و خانه هايشان را به آتش نميکشند."
بحث او راجع به فرهنگ بوميان سرزمين های تازه جالب است، اگرچه در آن زمان موضوع بکر بوده و هنوز تجربه زيادی در مورد آن وجود نداشته است. ... مثلا ميگويد کدام بهتر است؟ کار آنها که بدن مرده ميخورند، يا کارهای ما، که در باره اش خوانده ايم و نمونه هايش هنوز در خاطره ها زنده است. کارهای ما که بدن زنده ای سرشار از احساس را بسنگ ميکشيم، شکنجه ميدهيم، ميسوزانيم، و جلو حيوانات می اندازيم، تازه آنچه آنها با دشمن جنگی خود ميکنند، ما با همسايگان و همشهريانمان ميکنيم. او همچنين راجع به سادگی، معصوميت، و تصنعی نبودن اين بوميان صحبت ميکند.
... و بالاخره طرز نگارش او هم جديد بوده، کسی جايی نوشته بود که essay نويسی را او شروع کرده است. رساله هايی آنالتيک اکثرا کوتاه، با تيترهايی بعضا تحريک آميز، و در مورد حال وهوا و افکار و تجارب شخص خودش. با زبانی غير رسمی، خودمانی و جذاب....
... خوب واسه همين فکر کردم اگراو هم به وبلاگ دسترسی داشت، ممکن بود عضو کلاب شود.


نميدونم چرا در اين چند ماه، انتخابات رياست جمهوری و مجلس فرانسه بنظرم اهميت پيدا کرد. اگرچه نتايج اش هم بجز در اول کار، تا حدود زيادی قابل پيش بينی بود. شايد بخاطر اينکه دنيا خيلی بهم وصل شده و مسائل مرتبط تر از گذشته است. فرق نميکند کجا بدنيا آمدی و کجا زندگی ميکنی، موازنه نيروها و تحولات سياسی بين المللی حساس تر از گذشته شده و بر روی زندگی همه تاثير ميذاره. ... شايد هم احساس ميکنی بعضی چيزها داره عوض ميشه و ميخوای ازش سر در بياری.
بهر حال ديروز تکليف ترکيب مجلس فرانسه هم روشن شد. حزب جديد پرزيدنت و نخست وزير که ميانه رو متمايل براست است، اکثريت مطلق کرسی های مجلس را هم تصاحب کرد [نزديک به 400 نمايندگی از مجموع 577] و سوسياليست ها تنها توانستند که پاريس را از دست ندهند. بعضی ها ميگويند حالا شيراک مقتدر ترين رئيس کشور در جمهوری پنجم فرانسه است. عليرغم اين، شيراک با پيشنهادهايی که اينروزها درمورد مسائل مهاجرين در اروپا مطرح شده، و قبلا مورد پشتيبانی بلر و برلوسکونی قرار گرفته، مخالفت کرده و تصميم گيری در مورد آن به بعد موکول شده است. که ميتوان آنرا بفال نيک گرفت.


فيفا: در عرض دو هفته، بيش از يک ميليارد مراجع کننده از سايت رسمی مسابقات جهانی فوتبال ديدن کرده اند.




Monday, June 17, 2002

سانسورچيان تلويزيون جمهوری اسلامی، موقع پخش مستقيم بازی انگلستان و دانمارک، صحنه هايی از نيمه اول بازی را بجای قسمتی سانسور شده از نيمه دوم نمايش داده اند، که تازگی ندارد و چند و چون آن حال همه را بهم ميزند. اما اينبار گويا قسمت وصله شده مربوط به لحظاتی است که در استاديوم باران گرفته است، و پخش اين صحنه ها وسط نيمه دوم، حتی خود گوينده بازی را هم گمراه کرده است، بطوريکه او اعلام ميکند در استاديوم دوباره باران شروع شده است.... [خبر از روزنامه های ورزشی]


لطفی منصوری را که تا سال پيش مدير عمومی اپرای سانفرانسيسکو بود همه ميشناسند. او در اين شهر معروف و بسيار محبوب است. اما شايد نشنيده باشيد که او در فيلمی بنام The day I met Cauroso نيز بازی کرده و بعنوان هنرپيشه اصلی فيلم، نقش Cauroso تنور معروف ايتاليايی را ايفا کرده است.
... سال گذشته اپرای سانفرانسيسکو بخاطر قدردانی از فعاليت های بيش از يک دهه او در هدايت اين مرکز هنری، برنامه مفصل ومخصوصی برگزار کرد. ... در اينجا ميتوانيد با لطفی منصوری وفعاليت های غنی هنری او آشنا شويد.
تصوير: لطفی در نقش Cauroso




Sunday, June 16, 2002

مدتی بود که اخبار روز را از زبان آنانووا نشنيده بودم. Ananova اولين گوينده خبری مجازی روی اينترنت است که دو سه سال پيش درست شد. Ananova در حال حاضر يک سايت مفصل خبری است. ... در طرف راست صفحه اول اين سايت، ميتوانيد بخش اخبار مورد نظرتان را [ورزشی، هنری، ... ] انتخاب کنيد. هم با او آشنا شويد و هم از اخبار با خبر.
تصوير: آنانووا، اولين گوينده مجازی اخبار




Saturday, June 15, 2002

گروه های انگليسی موزيک پاپ که موسيقی خوش ترکيبی به سبک راک اند رول ارائه ميدهند، از خود موزيک راک اند رول که ريشه در هنر سياهان دارد و اساتيد آن اکثرا آمريکايی اند، در دنيا مشهورتر هستند. اين موسيقی حتی خود آمريکا را تسخير کرد و در سالهای اوج اش هواداران سر سخت و بسياری را دور خود جمع کرد. البته در بين اين دوستاران، تقريبا کسی نيست که با اصل و ريشه اين نوع موسيقی و اساتيد سياه پوست آن آشنا نباشد. اين امر در مورد موزيک الويس پريسلی و دوستاران آن هم صادق است. خود نوازندگان انگليسی هم هيچگاه ادعای خاصی در اين مورد نداشته اند و احترام زيادی برای پيشکسوتان راک اند رول قائل اند. ... چندی پيش بمناسبتی رولينگ ستونز با BB King که از اساتيد اين هنر است، روی صحنه بودند. ليد گيتاريست اين گروه با بی بی گينگ همنوازی ميکرد. بعد از چند لحظه که فاصله ای در فی البداهه زنی آنها افتاد، کينگ موزيک را قطع کرد و گفت، گوش کن ببين من چه ميزنم، تو هم سعی کن که همراهی کنی. ... يا بعبارتی، بچه شلوغش نکن بزار بکارم برسم. ... که باعث خنده همه از جمله خود Keith Richards شد. اينهم سايت رسمی بی بی کينگ.
تصوير: بی بی کينگ در حال خوش و بش با بيل کلينتون.


بعد از التون جون و پل مک کارتنی، ميک جاگر خواننده گروه رولينگ ستونز نيز بخاطر خدمت به موسيقی و کشورش، توسط ملکه انگليس رسما لقب Sir ميگيرد. ... و اسم کامل او ميشود Sir Michael Philip Jagger
... کنسرت های گروه رولينگ ستونز بسيار ديدنی و سرگرم کننده است. بطورکلی يک نمايش کامل است، نور، تصوير، صدا و جمعيتی جالب. من يکی دوبار به اين کنسرت ها رفته ام و راضی برگشته ام. البته تهيه بلیط دردسر دارد. يايد از چند ماه قبل بليط تهيه کرد. ... در عين حال، ما بارها بدون تدارک قبلی، موقع برگزاری کنسرت ها به محل برنامه رفته ايم و بليط را دم در خريده ايم. معمولا بليط های خوبی گير می آيد. توجه کنيد که همه کسانی که بليط اضافی دارند، بازار سياهی نيستند و حتی ميشود در مواقعی بليط ارزان تر از قيمت اصلی تهيه کرد و اين تنها در مورد کنسرت های اين گروه نيست. کمی بايد اطلاعات جمع کرد و در جريان بود. ...در اينجا ميتوانيد برنامه تور بين المللی 2002-2003 رولينگ ستونز را پيدا کنيد.


Starbucks کمپانی معروف آمريکايی هدف بايکوت گروه های اعتراضی در 5 کشور عربی قرار گرفته است. نستله، کوکاکولا، جانسون و جانسون، و برگر کينگ نيز در ليست کمپانی های تحريم شده هستند. ... بدليل "احساسات هوادارانه از اسرائيل" و يا "همکاری نزديک با اين کشور". ... گزارش روزنامه اينديپندنت در اين زمينه.


يکی از آهنگ های الويس پريسلی که برای رقص ريميکس شده، هفته گذشته در انگلستان پخش شد و انتظار ميرود که در ليست آهنگ های پر فروش هفته آينده اول شود. اين آهنگ که "A Little Less Conversation" نام دارد، سالها پيش هنگام اولين اجرا، در آمريکا بالاتر از رديف 69 ام نرفت و در انگلستان اصلا به ليست پر فروش ترين ها راه پيدا نکرد. مالکيت قانونی آهنگ های پريسلی متعلق به کمپانی RCA است که اين ريميکس را با همکاری يک تهيه کننده مقيم آمستردام Tom Holkenburg توليد کرده است. اين ضبط که بيش از 6 دقيقه است، روی آگهی 90 ميليون دلاری Niki's برای جام جهانی فوتبال گذاشته شده و ضبط ای 3 دقيقه ای از آن، بهمراه نسخه اصلی برای پخش تهيه شده است. اين آهنگ 25 ماه ژوئن در آمريکا پخش ميشود.
... جالب اينجاست که آهنگ های Beatles و Elvis Presley در انگلستان هر يک 17 بار به بالای اين ليست رسيده اند و ممکن است آهنگ قديمی الويس، اين تساوی را بشکند. سال گذشته نيز نسخه اصلی اين آهنگ در فيلم Ocean's Eleven بکار گرفته شد. RCA قرار است برای 24 سپتامبر، بمناسبت بيست و پنجمين سالگرد مرگ پريسلی آلبومی شامل 30 آهنگ پر فروش او را بيرون دهد.




Friday, June 14, 2002

کمپانی Apple ديروز با اعلام خريد سه شرکت Silicon Grail، Chalice و RAYZ، درعمل راه پيمايی طولانی خود را برای تصاحب قلب هاليوود تکميل کرد. اين سه شرکت رقبای اصلی Nothing Real بودند که Apple آن را نيز حدود 6 ماه پيش خريده بود. ... منظور از قلب هاليوود، همان افکت های ويژه چشم گيری است که امروزه بخشی اساسی در توليدات سينمايی حساب ميشوند و با استفاده از آنها فيلم های پربيننده ای مثل کشتی تايتانيک ساخته شده است. کمپانی هايی را که اخيرا Apple خريده، مشهور ترين متخصصين special effects در هوليوود هستند.
با در نظر گرفتن اينکه Steve Jobs يکی از پايه گزاران و رئيس اجرايی Apple در عين حال مدير استوديوی انیمیشن Pixar متخصص کارتون های ديجيتالی سينمايی است، و همين استوديو بود که کارهای عروسکی و افکت های ويژه فيلم هايی نظير Toy Story را چند سال پيش برای والت ديسنی درست کرد، مشکل نيست که نتيجه گرفت کمپانی Apple نقش کاملا اساسی را در اين زمينه تصاحب کرده که از نظر بعضی ها حتی سلطه مطلق در زمينه افکت های ويژه توليدات سينمايی هوليوود است.
بنظر ميرسد که اين فعاليت هاست که توانسته Apple را سر پا نگه دارد. اين کمپانی با ايده های طراحی مخصوص خود از همان ابتدا نو آور و پيشرفته بوده است. آنها اولين pc ها را بصورت کنونی طراحی کردند و سالها طول کشيد تا Microsoft با استفاده از اين ايده ها سيستم های Windows را به بازار بفرستد. بعبارتی ديگر، دليل برتری Microsoft در بازار عمومی سياست های ماهرانه اين کمپانی دربازاريابی و فروش بوده است، همان سياست هايی که با شکايات زيادی از طرف کمپانی های ديگر کامپيوتری روبرو شده و کماکان قانونی بودن شان از طرف دادگاه های آمريکا مورد شک و قضاوت قرار دارند.
سه نوآوری Apple در شکل دادن کامپيوترهای خانگی بصورت کنونی عبارت بودند از: ماووس کامپيوتر که ميتواند در کنار تايپ کردن ، فرمان های لازم را به کامپيوتر منتقل کند. pull down menu که ميتواند ليست فرمان ها را روی صفحه بياورد تا بجای تايپ عبارات مشکل فنی، استفاده کننده بتواند بسادگی فرمان های لازم را از روی آن انتخاب کند. و بالاخره استفاده از icon يا معرفی عوامل روی صفحه بطريق تصاوير سمبليک که کار استفاده از کامپيوتر را برای عموم بمراتب ساده تر ميکند. اين ها عوامل جديدی بودند که سالها بعد توسط Microsoft برای توسعه سيستم های Windows مورد استفاده قرار گرفت و سيستم اجرايی DOS را در کامپيوتر های IBM بصورت کنونی در آورد و با استفاده از روش های تهاجمی فروش، بازار عمومی را تصاحب کرد. و اين در حالی بود که Apple و دانشمندان جوان آن توجهی به تبليغ فراورده های خود، و بخصوص نوشتن برنامه هايی که احتياجات بازار بزرگ فعاليت های اداری، اجرايی و مالی آمريکا را برطرف کند نداشتند و به جنبه های کيفی توليدی کار خود اکتفا کرده بودند. در عين حال که Microsoft نيز توانست بطرز قابل توجهی کيفيت سيستم های اجرايی خود را بهبود بخشد، بطوريکه محصولات چند سال اخير اين کمپانی بهيچ وجه با ابتدای کار آنها قابل مقايسه نيست و بسياری از مشکلات و نقص های گذشته اين سيستم ها برطرف شده است. ...ناگفته نماند که در شروع کار، بعضی از ابداعات Apple قبلا توسط متخصصين Xerox و AT&T مورد توجه قرار گرفته بود و موسسين کمپانی Apple نقشه های مربوط به اين طرح ها را از لابلای کاغذ های خاک خورده کتابخانه ها دانشگاهی آمريکا پيدا کردند و با تغييرات و اضافاتی جديد، بقول خود استفاده از کامپيوتر را دموکراتيزه کردند، از انحصار انستيتوهای نظامی و هواپيمايی و ... در آوردند و در دسترس عموم قرار دادند. يکی از شعار های مهم اين کمپانی ايده عمومی آنها را برجسته ميکند: "متفاوت بيانديش"






Thursday, June 13, 2002




الفبای باله کلاسيک با تصوير. در اين سايت ميتوانيد با تکنيک ها و مسائل مقدماتی باله کلاسيک از طريق تصوير آشنا شويد. قبلا روی اينتر نت، يک انسيکلوپدی باله ديده بودم که فيلم حالت ها و حرکات مختلف باله را نشان ميداد. چندين و چند لغت نامه اصطلاحات باله نيز موجود است.


سازمان باله ايران طی جشنواره ای با شرکت هنرمندان ايرانی، آذربايجانی و بين المللی از 22 کشور،روز پانزدهم مهر بازگشايی ميشود. ... در استهکلم سوئد. اطلاعيه مطبوعاتی جشنواره بازگشايی جهانی سازمان باله ايران.




Wednesday, June 12, 2002

... شکست زودرس تيم فرانسه در بازيهای جهانی فوتبال مردم اين کشور را که با مشکلات سياسی و اجتماعی مختلفی درگير هستند، دلگير کرد. و ممکن است اين شکست از نظر سياسی، بيش از همه روی دوش نيروهای چپ اين کشور سنگينی کند. فرانسوی ها که در جريان انتخابات اخير مجلس، با شرکت محدود خود، به نيروهای چپ حسابی ضرر زدند، بنظر نميرسد با وجود دل سردی ناشی از اين شکست، تغييری در روحيات شان بوجود بيايد و در روز يکشنبه استقبال زيادی برای شرکت در رای گيری دور دوم مجلس صورت دهند. با توجه به اينکه بيش از سه چهارم دوست داران تيم ملی اين کشور معمولا به نيروهای چپی رای ميدهند، بعضی ها شکست تيم ملی را بضرر اين نيروها در انتخابات آخر هفته ارزيابی ميکنند.
تيم فرانسه بخاطر ترکيب مختلط نژادی آن، پس از پيروزی در مسابقات دوره گذشته، مورد توجه بسياری فرار گرفت که معتقدند شرکت مهاجران در فعاليت های جامعه نه تنها مفيد، بلکه برای اين کشور افتخار آميز هم هست. و زيدان بازيکن آفريقايی تبار اين تيم هم به سمبولی برای اين بحث تبديل شد. ... حالا بعد از شکست همان تيم به دانمارک و حذف از بازيها، گروه های دست راستی اين کشور، با استفاده از فرصت، بحث های نژاد پرستانه راه انداخته اند. آنها از جمله ميگويند، ديديد که چگونه يک تيم خالص سفيدپوست اروپايی، يعنی دانمارک، توانست تيم ناخالص و مختلط ما را شکست دهد. ... هفته گذشته [sunday june 2nd] نکاتی در مورد نژادپرستی و فوتبال بنظرم رسيد که ميتوانيد آنرا اينجا پيدا کنيد.
تصوير: خروس سمبل فدراسیون فوتبال فرانسه


... بدنبال فرانسه، آرژانتين هم از مسابقات جام جهانی فوتبال حذف شد. مردم آرژانتين که خود را مستحق ميدانستند تا بعد از شرکت در تعداد بيشماری تظاهرات های اعتراضی ماه های اخير - بخاطر بحران سياسی و مالی اين کشور، بالاخره به خيابانها بريزند و به بهانه پيروزی تيم فوتبالشان شادی کنند، حسابی دلخور و مايوس شدند. روی موفقيت اين تيم خيلی ها حساب ميکردند. بعضی ها هم تصور ميکردند پيروزی احتمالی سوپر استارهای آرژانتينی بتواند تاثير مثبتی در بين مردم بگذارد تا کمی نسبت به آينده وضع درب و داغون اين کشور، اميدوار شوند. ... اما آرژانتين بعد از 40 سال، در دور اول اين مسابقات شکست خورد و بجايی نرسيد. ... حداقل بازيکنان خسته آرژانتينی حالا ميتوانند دو سه هفته ای تعطيلات داشته باشند و خستگی در کنند.
تصوير: ا ویتا پرون Evita Peron ، محبوب ترين زن آرژانتين و آمريکای لاتين. زندگی کوتاه و پرماجرای همسر پرزيدنت پرون بارها به تصوير کشيده شده است.


106 ميليون مراجع روز بازی آرژانتين-انگلستان از سايت رسمی بازيها ديدن کردند.




Tuesday, June 11, 2002

در اين سايت ميتوانيد يک نقشه هوايی از محل مورد نظرتان را در آمريکا مشاهده کنيد. جزئيات آدرس را، حتی اگر کامل نيست در فرم دست راست تايپ کنيد و نقشه هوايی را روی صفحه ببينيد. سرويس ديگر اين سايت، فرستادن نقشه های چاپ شده از اماکن است که مجانی نيست.


امروز مجلس افغانستان با يک روز تاخير برای تصميم گيری در باره آينده افغانستان شروع بکار ميکند. ... گزارشی از کابل:
ارزش دلار امروز 35000 افغانی است. دو ماه پيش دلار تا 30000 افغانی پائين آمده بود، اما يکی از صراف های کنار رود کابل ميگويد که او مطمئن است بعد از لويه جرگه، مجلس بزرگ افغانستان که از 10 تا 16 جون برگزار ميشود، "با کمی ثبات بيشتر پول افغان بالا ميرود." همه جا صحبت از لويه جرگه است، اما برای خيلی ها موفقيت اش بيشتر از اينکه قطعيت داشته باشد، يک اميد است. از مهمترين کارهای اين نشست، انتخاب رئيس دولت آينده است. ميپرسم کی انتخاب ميشود؟ عصمت الله با اطمينان ميگويد"کرزی"، و ادامه ميدهد که البته او جزو هواداران اش نيست. مثل بقيه تاجيک ها او هم زياد عاشق رهبر پشتوها نيست.... و در باره مسعود؟ ميگويد کسی نيست که اورا نشناسد. او قهرمان ملی ما است. ... بازار طلا پشت صرافی هاست. هميشه موقع خراب شدن وضع بعضی ها طلا ميخرند چون به پول رايج اطمينانی نيست. اما اين روزها بيشتر از اين که خريدار طلا باشد فروشنده زياد است... بخصوص زنها که طلاهای موقع ازدواج شون رو می فروشند. رويا که 25 ساله است، و سه سال پيش ازدواج کرده، داره گوشواره ها شو با توافق شوهرش که همراه او ست، ميفروشه. رويا بهمراه فاميلش همين تازگی بعد از 15 سال از پاکستان برگشته است. او هم مثل هزاران پناهنده ديگر که در حال بازگشت اند، اميدوار بوده که شرايطی بهتر از اين در افغانستان پيدا کند. اما اعتقاد دارد بعد از لويه جرگه بعضی چيزها عوض خواهد شد...
گوشواره هاشو ميفروشه که خانه ای اجاره کنند. قيمت خانه به آسمان ميرسد. از وقتی برگشتند با فاميلشون زندگی ميکنند. اما جا کم است. اميدوار است که در دفتری هم کاری پيدا کند. ... در پاکستان کار ميکردی؟ " نه، شوهرم نميخواست. برای اينکه تو مملکت خودمون نبوديم. اما اينجا خونه خودمون هستيم. بعلاوه شوهرم هم بيکار است. بنابراين ..."
رويا، در حالی که چادرش را که بجز چشم های بزک شده اش او را پوشانده تکانی ميدهد، ميگويد که هيچ موقع برقه سر نکرده است. اما نميخواد که از او عکس گرفته شود، بر عکس شوهرش. ... اعتراف ميکنه که از شوهرش ميترسد چون موقع عصبانيت او را کتک ميزند.
بيشتر از همه مردم عادی که بعد از 23 سال جنگ، برای ادامه حيات به اعتماد داشتن احتياج دارند، به لويه جرگه دل بسته اند. آنها ميگويند لويه جرگه بخشی از سنت ما است، و هميشه توانسته برای مسائل بزرگ راه حل پيدا کند.
قسمتی از گزارش "جولیانا سگرنا" از کابل...
تصوير: دسته ای از دانشجويان دانشگاه کابل




Monday, June 10, 2002

دور اول انتخابات مجلس فرانسه با پيروزی مطلق ميانه روهای متمايل به راست به رهبری شيراک پايان يافت. شکست بزرگ برای لوپن و راستهای افراطی، و همينطور پايان کنترل ميانه روهای چپ در مجلس نتايج مهم ديگر انتخابات روز يکشنبه فرانسه است. اما در حقيقت بيشترين رای به کسانی تعلق داشت که در خانه ماندند و در انتخابات شرکت نکردند. [36 در که يک رکورد تازه است].
بعد از دور دوم انتخابات که يکشنبه آينده برگزار ميشود، پيش بينی ميشود که هوادارن شيراک از 577 کرسی مجلس، بين 387 تا 446 را کرسی را تصاحب کنند. راست های افراطی تنها توانستند حدود 30-35 هوادار خود را به دور دوم انتخابات برسانند.چپ ها بين 127 تا 192 کرسی را تصاحب خواهند کرد. اين گروه ها تنها سعی ميکنند که آبرومندانه از صحنه خارج شوند. تمام گروه های راديکال چپ و سبزها نيز شکست قابل توجهی خوردند و در نتيجه شيراک و نخست وزيرش ژان پير رافارين پشتيبانی اکثريت مطلق مجلس را برای 5 سال آينده همراه خواهند داشت.
تمايل براست در انتخابات فرانسه، بعد از نتايجی مشابه در هلند بصورت يک روند عمومی در اروپا در آمده است. حالا بايد منتظر انتخابات 22 سپتامبر آلمان بود و ديد که تغيير تاکتيک های سياسی ميانه روهای چپ که هفته پيش در برلن اعلام شد، آيا ميتواند اين روند را متوقف کند؟
... اينهم گزارشی از انتخابات فرانسه.




Sunday, June 09, 2002

... يک نمونه زيبا از آثار فرش بافی دوره رنسانس.
اين فرش حدودا 4 در 3.60 متر است. و حدود سال 1500 از پشم و ابريشم و تزئيناتی از نوارهای نقره و طلايی، در هلند بافته شده است. بسياری از نقش فرشهای اين دوره توسط نقاشان طراز اول چون رامبراند طراحی شده است.





Saturday, June 08, 2002

... ديروز در شهر بيت المقدس، اولين تظاهرات از طرف هموسکسوال های اسرائيلی صورت گرفت، که تاکنون سابقه قبلی نداشته است. اعضاء و هواداران گروه های مدافع حقوق اجتماعی مساوی و رفع تبعيض، در اين تظاهرات اساسا از حقوق فلسطينی ها دفاع کردند و خواستار تخليه فوری مناطق اشغالی شدند. برگزاری چنين تظاهراتی با توجه به موقعيت مذهبی شهر غيرمعمول است. ... همراه اين خبر گزارشاتی از ادامه اعتراض در ارتش، توسط سربازان و افسرانی که از انجام وظيفه در مناطق اشغالی خودداری ميکنند، آمده است.
... اين خبر بنظرم جالب آمد چون در عين حال شنيده بودم که در زمان حکومت هيتلر، طبق مقررات، دو دسته از مردم موظف بودند برای شناسايی در جمع، به لباس خود علامت بزنند که بلافاصله قابل تشخيص باشند، ... يهودی ها و هموسکسوال ها.


... در وبلاگ های آذر و آئينه اش و همينطور سردبير: خودم يادداشت های جالبی در باره مدل موی سر نوشته شده است. ...هفته پيش، من هم بطور همزمان و بر حسب تصادف به اين مطلب در مورد آرايش مو برخوردم که ممکن است جالب باشد:
از قرار آرايش موی سر و انتخاب طرح برای اين آرايش، هيچوقت بازار داغ تری از مصر باستان نداشته است. در آن زمان همه چيز رايج بوده، مردم موها را رنگ ميکردند، کوتاه ميکردند، می بافتند، تيغ ميکشيدند، و يا به آن فر ميزدند و موج ميدادند. تازه مدل های بيشمار کلاه گيس هم رايج بوده. درضمن هرچه که موی سر را دوست داشتند و اين علاقه را از هزار راه نشان ميدادند، در عوض از موی بدن و صورت بيزار بودن، چه مردان و چه زنان. و از همه نوع محصولاتی استفاده می کردند که از دست آن خلاص شوند.
... يک خانم باستان شناس که در اين مورد تحقيق مفصلی کرده، ميگويد: موی انسان ازاهميت زيادی در آن زمان برخوردار بوده، و فقير وغنی، و مرد و زن آرايش مو و تزيين آن را، حتی اگر موی طبيعی خودشان نباشد، وسيله ای مهم برای طرح و ابراز کردن شخص خود ميدانستند.
اما در واقع مدل مو از وسيله ابراز و بيان شخصی بيشتر بوده، بخصوص کلاه گيس ها که بجز جنبه تزئينی، به نظافت سر و جلوگيری از حرارت تابش خورشيد به سرهای تيغ کشيده نيز جلوگيری ميکرده است. هم سر را خنک نگاه ميداشته و هم جلو شپش گذاشتن را ميگرفته است.
جالب است که در اين تحقيقات قديمی ترين شپش خوشبخت دنيا هم که متعلق به 5000 سال پيش است کشف شده. همينطور روشن شده که مصری ها از 3400 سال پيش مو ها را رنگ ميکردند و کلاه گيس ميذاشتند. که اين در مورد افراد معمولی هم که موميايی نشده اند صادق است.
موضوع جالب ديگر اينکه در تزئين مو با کلاه گيس، معمولا قسمتی از موی طبيعی سر را نگه ميداشتند و کلاه گيس را با طرح های مختلف به آن اضافه ميکردند. در حقيقت کلاه گيس ها بطور کامل جای مو را نميگرفته است.
بر روی سنگ قبرها تصاويری رايج است که زن يا مرد بخاک سپرده شده را در حال آرايش مو بوسيله افرادی ديگر که قاعدتا خدمتکارانشان هستند، نشان ميدهد. روی کلاه گيس ها هم شمع های معطر ميسوزاندند که در مهمانی های رسمی رايج بوده است. مصری ها از سه هزار سال پيش سر خود را تيغ ميزدند. کلاه گيس های زنان بسيار ساده تر و در ظاهر طبيعی تر از مدل های مردانه بوده، بجز در يکی دو مورد. همه کلاه گيس ها از موی طبيعی بوده و با مهارت به موی شخص اضافه ميشده، برای اين کار از واکس های مختلف از جمله موم زنبور استفاده ميشده است... و با استفاده از فايبر درخت خرما در داخل آن، شکل دلخواه را بوجود مياورند. استفاده از موی بافته مورد پسند ترين طرز آرايش بوده، که هم مو را بلند تر نشان ميداده و هم طريقه گره ها زمينه ای برای نمايش سليقه افراد بوده است. خيلی ها را هم با يک دست اضافه کلاه گيس خاک ميکردند. رنگ کردن مو بوسيله حنا از همان موقع رايج بوده است، چون مصری ها از موی خاکستری شده خوششان نمی آمده.
... بهر حال مصری های باستان که هنر جزو زندگی روزمره اشان بوده، موی سر و آرايش آن را يک ابراز مهم هنری و تزئينی شخص، و زمينه برای خلق طرح هايی بی شمار ميدانستند.
تصوير: يکی از فديمی ترين سنگ هايی که نمونه ای از آرايش مو را در مصر نشان ميدهد.




Friday, June 07, 2002

عکس خوش ترکيب يک چشمه جوشان در کاليستوگا، کاليفرنيا. گايزرها در اثر عوامل طبيعی مثل نور خورشيد و جذر و مد بوجود می آيند و در حدود 60فوت فواره ميزنند. حرارت آنها 350 درجه فارنهايت است. سه چهار دقيقه می خروشند و دوباره آرام ميگيرند. بطور متوسط هر نيم ساعت يکبار يکی از چشمه های متعدد اين منطقه فوران ميکند. ... نمايشی زيبا از طييعت.




عکس يک geyser که به کمک لنز عکاسی شده. پختگی رنگ ها در عکس جالب است


... در اين سايت ميتوانيد با رنگ ها، فرم ها و روش های هنر بوميان آمريکا در منطقه شمال غرب پاسيفيک آشنا شويد.هنر و فولکلور اهالی بومی آمريکا که در اين منطقه مقيم بوده اند شهرت بسيار دارد. مطالب کوتاه و ساده است. قسمتی از سايت تور مجازی کارهای هنری است.
تصوير: يک نمونه از بافته های محلی اين منطقه. استفاده زياد از رنگ زرد قابل توجه است. ... زرد جزو رنگ های اصلی مربوط به هنر اين منطقه نيست. رنگهای اصلی مورد استفاده سياه، قرمز و آبی-سبز است. گاهی سفيد و زرد هم بمقدار کم استفاده ميشود. بهمين جهت اين نمونه گليم دست بافت بسيار کمياب است.




Thursday, June 06, 2002

هيچوقت شيفته عکس هايی نبوده ام که افشاء ميکنند، تشريح ميکنند، ترسيم ميکنند، دسته بندی ميکنند، ثابت ميکنند، و يا بيان ميکنند. هيچوقت به چنين عکس هايی اعتقاد نداشته ام. ... بسياری از اين عکس ها همان چيزهايی رو نشان ميدند که همه از قبل ميدونند و خيلی ها ترجيح ميدند که نبينند. تابحال نشده به عکسی بر بخورم که چشم ها رو برای ديدن حقيقت باز کنه. يک عکس درست مثل حقيقت، فقط وقتی قابل ديدن است که چشم ها قبلا باز باشند. من هميشه از عکس هايی خوشم آومده که تظاهر نميکنند که چيزی ميخوان نشون بدند، يا ميخوان کار مهمی انجام بدن. بلکه فقط ميخوان که قابل دوست داشتن باشند و به خاطر سپرده شوند. اينها تصاويری هستند که عکاس فقط ميتونه دنبال شون بگرده ولی مطمئن نيست که پيدا ميکنه، دست او نيست، اين تصاوير زندگی مستقل خودشونو دارن. خطوط، زوايا، و سايه روشن ها در برابر عکاس ترکيب ميشوند، و بريده ميشن. ديگه عکاس نقشی نداره، پرسوناژ های عکس به حساب خودشون به بودن و زنده بودن ادامه ميدند. رابطه ديگه بين اون هاست و خواننده و تماشاگر. و اين بيننده است که اون شخصيت ها، شرايط، و احساسات رو زنده نگه ميداره. ... بدون قلب بيننده، عکس ها فقط يک تکه کاغذند که جوهر روشون ريخته....
قسمتی از نوشته های يک عکاس خبری که تازگی از خاورميانه برگشته است...




Wednesday, June 05, 2002

کانال فيلم های کلاسيک آمريکا فيلم Once upon a time in America را نشان ميدهد، رابرت دو نيرو و جميزد وود، در فيلم سرجو لئونه که اسپاگتی وسترن های يکی دو دهه قبل همه کار اوست. ... چه فيلم جالبی، داستان پيدايش و از بين رفتن گانگسترهای يهودی-آمزيکايی از آغاز قرن پيش تا سالهای 60. ... اينهم يک سايت در باره فيلم. ... در ضمن اين فيلم 227 دقيقه است.
تصوير: روبرت دونيرو. او در اين فيلم نقش يکی از کاراکترهای اصلی را بازی ميکند.
در شروع فيلم او که پا به سن گذاشته، دريک شيره کش خانه، زير يک تاتر چينی در نيويورک، گيج اثرات ترياک است، که تلفن زنگ ميزند و او به ياد گذشته می افتد، از اينجا حوادث زندگی از کودکی تا به آن روز، بصورت فلاش بک تصوير ميشود.


تيم عربستان امسال در جام جهانی فوتبال با بدشانسی زيادی روبرو شده است. بعد از باختن به آلمان آنهم با آن تعداد گل زياد، حالا بايد منتظر دو بازی مشکل در مقابل کامرون و ايرلند باشد. ... بازی ايرلند و آلمان همين الان مساوی شد. بهمين جهت ايرلند برای صعود به دور بعد شانس خوبی دارد به شرطی که بتواند، تا ميتواند به عربستان گل بزند [ممکن است سه تيم 5 امتيازی شوند]. همين طور کامرون. آنها هم شانس رفتن به دور دوم را، ميخواهند با بازی تهاجمی عليه عربستان تضمين کنند. عرب ها هم که مثل خود ما خيلی ترس آبرو ريزی جلو در و همسايه را دارند. برای همين است که در وضع سختی قرار دارند... مگر اينکه همت کنند و با دو برد سورپرايز و بازی خوب همه معادلات را بهم بزنند.... بهرحال امشب دور اول 16 بازی تمام شد و همه تيم ها حداقل يک بازی کرده اند. بنظرم رسيد تمام تيم های دنيا با کم و زياد خودش، تقريبا يک تغييری کرده اند و نو نوار شده اند بغير از عربستان. يعنی همه جا يک پيشرفت کاملا محسوسی در انجام بازی حساب شده و توانايی زدن گل، کرده اند بجز آن دور وبر. ... مثل اين بود که در بهترين مهمونی مردم دنيا، وسط اين همه بدبختی که همه دارند، شرکت کنندگان، از فقير وغنی، دوست و دشمن، دور و نزديک، همه کت وشلوار و لباس های مرتب و تر تميز پوشيده اند، و نماينده غرب آسيا و خاورميانه ژوليده حال بنظر ميرسد.... خوب از روی همسايگی هم که شده، خوشحال ميشويم که ورق برگردد و عرب ها هم خودی نشان بدهند.
تصوير: مجسمه ای در جده، عربستان




Tuesday, June 04, 2002

درحاليکه 6 روز به شروع دور اول انتخابات مجلس قانونگذاری فرانسه باقی مانده، امروز روزنامه لوموند گواهی چند الجزيره ای را بچاپ رسانده که در آن "لوپن" رهبر راست های افراطی فرانسه متهم به شکنجه گری در جريان جنگ استقلال طلبانه سالهای 50 شده است. در سال گذشته يک ژنرال فرانسوی مجبور به اعتراف به شکنجه کردن استفلال طلبان الجزيره ای شد، که سر و صدای زيادی کرد. اما لوپن که در انتخابات دور اول رياست جمهوری پيروزی چشمگيری داشت، و بار اول هم نيست که متهم به شکنجه گری شده، اين اتهامات را رد ميکند و آنرا خيال بافی مينامد...او معتقد است که هدف لوموند از جنين کاری تضعيف سياسی وی در آستانه انتخابات 9 و 16 ژوئيه است.
تصوير: طريقه شکنجه روی پا بوسيله چکمه های اسپانيايی. از دستورالعمل های شکنجه از امپراتور اطريش "ماريا ترزا" - وين 1769


پس فردا انتخابات شورای شهر بلفاست است. و ممکن است ماسکی از رهبران Sinn fein، شهردار بلفاست شود. مذاکرات احزاب ايرلندی و امکان يک ائتلاف تازه دليل اين پيش بينی مطبوعات اروپاست. ... که اتفاقی بسيار مهم است و به جريان صلح ايرلندی ها کمک زيادی ميکند. ... فقط کافی است که در نظر بگيريد در سالهای بحرانی، او چند بار مورد سوء قصد جوخه های مرگ پروتستان های افراطی قرار گرفته و حتی يکبار به شکمش تير خورده است. او از 1983 عضو شورای شهربلفاست از غرب شهر است. بعضی از آراء انتخاباتی که ممکن است او را شهردار کند، آراء پروتستان ها خواهد بود. ... اينهم قيافه آقای Alex Maskey شهردار آينده شهر بلفاست.




Sunday, June 02, 2002

وقتی سنگال فرانسه را برد خيلی ها در دنيا خوشحال شدند. چون سنگال آفريقايی، قهرمان اروپايی محبوب ترين ورزش جهان را شکست داد، ... که البته خوشحالی هم دارد. اما در پيچيدگی اين نمايش عمومی، جنبه های ديگری هم هست که در هياهوی اطراف بازيهای بين المللی، که هميشه فرصتی برای تظاهرات نژاد پرستانه و يا فخر فروشی های ملی بدست ميدهد، ممکن است در نظر گرفته نشود. مثلا اينکه، بقول آن روزنامه نگار اروپايی، "سنگالی ها پسر عمو های سنگالی خود را بردند"، ... هم بازی های خود را که اين بار پيراهن آبی پوشيده بودند و پاسپورت فرانسوی داشتند. ... به ترکيب چهره ها در تيم فرانسه نگاه کنيد. رنگ چهره ها اشتباه بردار نيست. در واقع شايد بشود گفت که سنگالی های روستايی از سنگالی های شهری بردند. بعلاوه اينها در طول سال، بجز در مسابقات ملی، کنار هم بازی ميکنند. چون سنگالی هايی هم که شناسنامه آفريقايی دارند، تقريبا همگی در فرانسه بازی ميکنند، ... در باشگاه های حرفه ای فوتبال فرانسه. بعلاوه مربی هر دوتيم هم فرانسوی است، در حقيقت وضع تيم سنگال، که شانس کمی برای صعود داشت و اولين بارست که به جام جهانی راه يافته، وقتی سکه شد که از جمله مربی جديد فرانسوی را بجای همکار قبلی آلمانی خود استخدام کرد.
پس اين همه سرو صدای اضافه قومی و نژادی دور و بر فوتبال برای چيست؟ ... آيا خنده دار نيست؟ ... مثلا فکر کنيد که فرانسه سنگال را ميبرد. بر فرض فرانسه، از حضور بهترين بازيکن فوتبال دنيا که در ترکيب تيم خود دارد و فعلا مجروح است، ... يعنی زيدان که او هم آفريقايی تبار است، بهره مند ميشد و به اين خاطر بازی را فرانسه ميبرد. آنوقت شما شاهد گنده گويی های يک اروپايی نيمه مست باشيد که بعد از بازی فخر فروشی ميکند،... و آن استدلال ها و آن لايه های نيمه پنهان باور به برتری مادرزادی ، و اين غرور کاذبی که بيرون می زند و آن احساساتی که از اين اتفاق برانگيخته شده است. ... از نظر من اين ادعا کمی به لطيفه گويی شباهت پيدا ميکند.
آفريقايی ها هميشه خوب فوتبال بازی کرده اند. البته مهارت آنها به اسم کسانی نوشته شد که آفريقا را مستعمره کردند. ... به چهره بازيکنان تيم های هلند و برزيل و انگلستان توجه کنيد. ... صورت پله سلطان فوتبال جهان را بخاطر بياوريد. چهره آفريقا با هر نامی که رويش بگذاريد، در ميادين جهانی فوتبال هميشه برجسته و درخشان بوده است، ... که اشتباه بردار هم نيست. چهره بازيکنان باشگاه های طراز اول اروپا را نگاه کنيد، ... نوار بازيهای جام برتر انگلستان را تماشا کنيد. فراموش نشود که انگلستان زمانی در اين رشته بهترين بود. ... چه غرورآميز است، برتری در يک رشته ورزشی که هم هوش و ذکاوت ميخواهد هم قدرت بدنی، هم مهارت های تکنيکی فردی ميخواهد و هم نقشه و هماهنگی تيمی و فعاليت های جمعی. آنگلوساکسون ها از همه بهتر فوتبال بازی ميکردند، چون در انگلستان بيشتر از هرجای ديگر دنيا فوتبال بازی ميشد، مثلا در مقايسه با اطراف جنگل های آمازون در برزيل و يا سواحل دريای جنوب. وقتی که اين ورزش همه گير شد، وقتی که مربيان خوب که بسياری اروپايی بودند، به کشور های ديگر مسافرت کردند، و جوانان کشورهای مختلف با اين بازی آشنا شدند، تفوق انگلستان در اين بازی پايان يافت. دوره ديگری آغاز نشد، تنها روشن شد که يادگيری اين مهارت ها به نژاد ربطی ندارد، ... همه مردم دنيا ميتوانند خوب فوتبال بازی کنند.
ممکن است گفته شود، پس در اينجا آمادگی بدنی به دليل شکل و قامت نژاد های مختلف نقش بازی ميکند، ... زياد شنيده شده که مثلا، ما از نظر جسمی برای اين ورزش جزو بهترين هستيم و بطور طبيعی آمادگی داريم، و اصرار زيادی هم در اين مورد است.
اگر کسانی فکر کنند که از نظر شرايط بدنی از همه بهترند، يا استعداد ذاتی در بين است، ما همه از اين بابت خوشحال هستيم. و اميدواريم که اين امر باعث شود که آنها بعد از اين بتوانند بهتر، و با اعتماد نفس بيشتری فوتبال بازی کنند. ولی واقعيت اينست که در بين بهترين بازی کنان دنيا همه نوع آدمی با همه نوع جثه و قامتی پيدا ميشود. از مارادونای کوتوله و قلنبه تا مدافعين آلمان که از يخچال پهن ترند. از فورواردهای تيز و ريز شرق آسيا، تا غول پيکران شمال اروپا. فوتبال مثل دو ماراتن نيست که بزرگترين سينه دنيا را در کوچک ترين جثه موجود بخواهد، و يا مثل بسکتبال، که بلندی قد بسياری از مسائل را تضمين کند. در ميان بهترين ورزش کاران اين رشته هرجثه ای ميتوان يافت. ...تنها وجه مشترک بين آنها، تمرينات مداوم زير نظر سازمان دهندگان ومربيان خوب است. ... تشکيلات خوب و حرفه ای، معلمان با دانش و لايق، وکار مداوم و عمومی.
... گرايشات تنگ نظرانه ای که دور و بر فوتبال و بهنگام جام جهانی جريان پيدا ميکند و بر جذابيت اين رقابت ها سايه می اندازد، ضرورتا و تنها محدود به مشتی سفيد پوست آنچنانی نيست. دروغ برتر بودن بدليل نژاد، ملت، مذهب و...ميتواند از طرف هر کسی گفته شود. ... نژاد پرستی لعابی است بر حقارت و کمتر بودن. ... و کلاهی است که بر سر ضعف ها گذاشته ميشود. و اين به هيچ گروه خاصی تعلق نداشته است.
... سنگال، اين تيم جوان و باشهامت، فرانسه قهرمان دنيا را برد. شهامت سنگال فرانسه را شکست داد. ميل به پيروزی آنها، مبارزه شان بر سر هر توپ و کوشش خستگی ناپذيرشان برای تسلط بر هر گوشه بازی فرانسه را شکست داد. و اين جنبه قوی انسانی، و زيبايی دراماتيک اين نمايش بود. ... درس خوبی که شايد بيشتر از همه بدرد ما بخورد.
تصوير: صحنه ای از بازی جالب فرانسه و سنگال. بازی کن آبی پوش کاپيتان تيم ملی فرانسه است

:: تازه اين يادداشت تمام شده بود که "کمپ بل" بازيکن آفريقايی تبار تيم ملی انگلستان، با مهارت بالا تر از همه پريد و در دقيقه 23 بازی، اولين گل را به تيم سوئد زد.


... ARCHIVE

... LINKS

copyright 2002-05 | all rights reserved